۳۰ نکته برای تقویت حافظه (راه های تقویت حافظه)

30 نکته برای تقویت حافظه (راه های تقویت حافظه)Reviewed by on Apr 23Rating:

30 نکته برای تقویت حافظه

نکته های تقویت حافظه
نکته های تقویت حافظه

راه های تقویت حافظه

۱- استراحت کافی داشته باشید. استراحت کم تاثیر منفی روی حافظه شما خواهد داشت.

۲- بطور منظم آب بنوشید. تحقیقات نشان می دهد کاهش ۲% در نوشیدن آب موجب اتلاف ۲۰% انرژی می شود. از آنجایی که بدن و مغز شما کاملا به هم مرتبط هستند ، شما با نوشیدن مقدار کافی آب و هیدراته کردن بدن خود به افزایش کارایی مغزتان کمک می کنید.

۳- تلاش کنید هر نوع استرس که در حال حاضر دارید را از بین برده یا کاهش دهید.

۴- هنگام یادگیری هرچیز جدیدی ، دیگران را با خود همراه کنید. همراه کردن دیگران با خود هنگام یادگیری چیز جدید موجب حفظ بهتر مطالب و تجربه بهتری از یادگیری شود.

۵- هرمطلب جدیدی که یاد می گیرید با یک فرد دیگر در میان بگذارید.

۶- قبل از خواب شبانه حتما مطالعه داشته باشید.

۷- درصورت امکان سعی کنید ارتباطی بین چیزهای جدید که یاد می گیرید و اطلاعات قبلی تان برقرار کنید.

۸- مطالبی را که یاد گرفتید هنگام پیاده روی مرور کنید و درمورد آنها با دیگران بحث و گفتگو کنید.

۹- با افرادی که ذهن شما را به چالش می کشند گفتگو کنید.این افراد می توانند از معلمین ، خانواده یا دوستان شما باشند.

۱۰- بدن خود را با تغذیه مناسب سالم نگه دارید. از ویتامین های افزایش حافظه استفاده کنید. مانند ماهی ، اسید فولیک یا ویتامین B9 ، قند طبیعی و ویتامین B12.

۱۱- عادت کنید تا در یک محیط راحت و با آرامش مطالعه کنید (محیط مناسب خودتان).

۱۲- از روش تداعی استفاده کنید تا اطلاعات خاص را راحت تر به خاطر بسپارید.

۱۳- درهنگام مریضی یا خستگی ذهنی از بخاطر سپاری مطالب و کار کشیدن از مغز خودداری کنید.

۱۴- هم زمان چند کاررا انجام ندهید.مغز ما نمی تواند همزمان دو چیز را بخوبی انجام دهد.سعی کنید درهر زمان یک کار انجام دهید ، مگر این که کار دوم ذهنی نبوده و تمرکز مارا از بین نبرد.

۱۵- هرروز چند دقیقه موسیقی گوش کنید.ترجیحا موسیقی بی کلام و آرام باشد.

۱۶- برای مطالبی که خوانده اید نقشه ذهنی بکشید و درصورت امکان با صدای بلند توضیح داده و صدای خود را ضبط کنید.

۱۷- به مطالب خیلی مهم و یا مطالبی که سریع تر از ذهن شما خارج و فراموش می شوند ، توجه بیشتری داشته باشید.

۱۸- آرام باشید.حفظ و یادگیری مطالب زمانی که عصبی و ناراحت هستید یا استرس دارید ، بسیار مشکل است.

۱۹- قبل از اینکه درمورد موضوعی بادقت مطالعه کنید ، طلاعات قبلی خود را یادآوری کنید و ببینید آیا درمورد آن موضوع مطلبی به ذهنتان می رسد.

۲۰- عوامل حواس پرتی صوتی و تصویری را حذف و یا کاهش دهید.ذهن شما زمانی که درحال پذیرش غالبی از یک چیز است ، کارایی بسیار بیشتری دارد.

۲۱- یادگیری تدریجی داشته باشید.از یادگیری مطالب زیاد در مدت زمان کم پرهیز کنید.

۲۲- اطلاعات را در ذهن خود با تجسم آنها بازبینی کنید.

۲۳- مطالبی که ترتیب دارند را از طریق تکرار به خاطر بسپارید.

۲۴- عادت کنید اطلاعات خیلی مهم را ۳ بار تکرار کنید : بار اول بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ، بار دوم بعد از ۴۸ ساعت و بار سوم پس از گذشت یک هفته.

۲۵- سعی کنید هنگام مطالعه از عطر ملایمی که دوست دارید استفاده کنید تا بوی خوشی را در حال مطالعه استشمام کنید.

۲۶- استراحت های کوتاه در حین یادگیری داشته باشید تا ذهنتان بتواند ارتباطی بین مطالب برقرار کرده و مطالب را بازبینی کند.

۲۷-از تکنیک های حفظ کردن برای مطالب چندتکه استفاده کنید.

۲۸- از روش “۱۰-۸۰-۱۰” استفاده کنید تا ارتباط مناسبی بین مطالب قبل و مطالب جدید ایجاد کنید.۱۰% از زمان خود را برای یادگیری مطالب گذشته اختصاص دهید ، ۸۰% زمان خود را برای یادگیری مطالب جدید اختصاص دهید،۱۰% زمان باقیمانده را نیز برای پیش خوانی مطالب جدید در نظر بگیرید.

۲۹- سازماندهی کنید.احتمال فراموشی و از دست دادن مطالب زمانی که یادداشت ها و مطالب را سازماندهی نکرده اید بیشتر است.

۳۰- عوامل حواس پرتی را از بین ببرید تا تمرکز بیشتری داشته باشید. تمرکز بیشتر مساوی است با یادگیری و بخاطر سپاری بیشتر.

گردآورنده : میرمهدی جعفری

 

[alert title=”توجه :” type=”alert-danger”]درصورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه ، از طریق فرم ارسال نظر انتهای همین مطلب ، آنها را با ما در میان بگذارید.[/alert] [alert title=”منتشر کنید!!!!” type=”alert-warning”]کپی این مطلب با ذکر منبع بلامانع است[/alert]

درباره نویسنده

    مطالب مرتبط

    1 نظر

    نظر بدهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.