روش مطالعه هشت مرحله ای ( PQ6R )

 

روش PQ6R شیوه ی سازمان یافته ای است که برای یادگیری تمامی دروس کاربرد دارد و در صورت کسب مهارب در استفاده از آن، چه از نظر یادگیری و چه از لحاظ به خاطر سپردن مطالب و نیز یادآوری آن‌ها، این روش برای تمامی فراگیران(دانش آموزان و 
دانشجویان ) کارآیی بسیار بالایی دارد و درس خواندن و مطالعه برایشان نتیجه بخش خواهد بود.

روش مطالعه pq6r
روش مطالعه pq6r

مراحل هشت گانه ی روش PQ6R عبارتند از :

۱٫ پیش مطالعه (Preview/P)

 – با کتاب آشنا شوید.

 – سرفصل ها را بررسی کنید

– عنوان ها و تیترها را نگاه کنید..

– با عکس ها و نمودارها آشنا شوید.

– خلاصه ی فصل را بخوانید.

– هدف از یادگیری را بدانید.

– صورت سؤالات فصل را مرور کنید.

در واقع هدف از مرحله ی پیش خوانی، کسب اطلاعات اولیه از مطلبی است که قصد مطالعه ی آن را دارید.

۲٫ سؤال گذاری کنید(Question/Q)

– سؤالاتی را که درباره‌ی موضوع پیش مطالعه به ذهن تان می رسد یادداشت کنید.

– عنوان ها، جملات موضوعی و نکات مهم را به صورت سوال درآورید.

–  از سوال های آخر فصل استفاده کنید.

– از پرسیدن سؤالات حافظه ای ساده پرهیز کنید.

– حداقل ۵ تا ۶ سؤال را مطرح کنید.

– به این که جواب در کتاب باشد یا نباشد، توجه نکنید.

۳٫   متن اصلی کتاب را بخوانید (Read/R1)

– مطالعه ی مبحث یا فصل را با سرعت منطقی و مناسب آغاز کنید.کلیات و چهارچوب اصلی را یاد بگیرید و خود را درگیر جزئیات نکنید.

– فرمول‌ها و رابطه ها را بفهمید و حفظ کردن را به مرحله ی بعد واگذار کنید.

– اگر مطلبی نامفهوم بود، برای دوباره خوانی آن اقدام نکنید مگر این که یادگیری مطلب بعدی را مختل سازد.

۴٫ یادداشت برداری/R2)  Record)

– هر جا مطلب مهمی را دیدید آن را ثبت کنید و از ثبت موارد کم اهمیت بپرهیزید.

– یادداشت‌ها، خلاصه و مختصر و در حد کلید واژه یا به صورت رمزی باشد.

– رمزها و کلید واژه‌ها باید بتوانند در یادآوری مطلب اصلی به شما کمک کنند.

– منظور از یادآوری، مفهوم کلی مطلب است نه کلمه به کلمه آن.

– دائم از خود سؤال کنید:

آیا مطلبی را که می‌نویسم مهم است یا خیر؟

– آیا نوشتن آن ضرورت دارد؟

– آیا می‌توان آن را خلاصه تر نوشت؟

۵٫ تفکر عمیق (Reflect/R3)

– در این مرحله درباره‌ی آن چه خوانده‌اید و یادداشت کرده‌اید، عمیق‌تر فکر کنید و سعی کنید تا مطالب را به خاطر بیاورید.

– به روابط بین موضوعاتی که خوانده‌اید، بیندیشید.

– سعی کنید تا تصور روشنی از مطالبی که خوانده‌اید، در ذهن خود ایجاد کنید.

۶٫ اصلاح و بازنگری/R4)  (Revise

– به سراغ کتاب بروید و قسمت‌هایی را که نفهمیدید، دوباره دقیق بخوانید و اگر نکته ای را مهم دیدید آن را حتماً به یادداشت‌ها اضافه کنید.

– کلمات کلیدی را تکمیل کرده و آن‌ها را به صورت نمودار درختی برای خود ترسیم کنید.

– ابتدا نکات اصلی را در تنه‌ی درخت و سپس مطالب فرعی را به صورت شاخه‌ها و برگ‌ها به آن وصل کنید.

۷٫ بازگو کردن (Recite/R5)

– از یادداشت‌ها و نمودار درختی خود استفاده کرده و سعی کنید تا مطالب را برای خود بازگو کنید.

– فرض کنید در این مرحله معلم هستید و مطلب را با جزئیات برای دانش آموزان توضیح می‌دهید.

– سعی کنید به کتاب مراجعه نکنید و از یادداشت‌های خود استفاده کنید.

– در صورتی که متوجه شدید یادداشت‌های شما ناقص است، برای ترمیم و اصلاح به کتاب مراجعه کنید.

– تمرین‌ها و پرسش‌های کتاب را در این مرحله حل کنید و سعی کنید به سؤالات طرح شده‌ی خود توجه کنید.

– جدول‌ها، نمودارها و شکل‌های کتاب را به دقت بررسی کنید و اگر نیاز است، به نمودار درختی خود اضافه کنید.

– موارد حفظی و فرمول‌ها را در این مرحله یاد بگیرید و در صورت نیاز حفظ کنید.

۸٫ مرور (Review/R6)

– بدانید شما همیشه دو کار را باید توأمان انجام دهید:

الف) خواندن مطالب جدید.

ب) مرور مطالب خوانده شده.

– همان گونه که ملاحظه می‌کنید مرور، هم تراز یادگیری است و اثربخشی مطالعه را تأمین می‌کند.

– برای مرور درست، ابتدا به دست نوشته‌ها، خلاصه‌ها و نمودار درختی مراجعه کنید و سپس در دوره های زمانی، یک روز بعد، یک هفته بعد، یک ماه بعد و چهار ماه بعد، آن را تکرار می‌کنید.

منبع : سوپ شادی

 نویسنده : میر مهدی جعفری

[alert title=”توجه :” type=”alert-danger”]درصورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه ، از طریق فرم ارسال نظر انتهای همین مطلب ، آنها را با ما در میان بگذارید.[/alert] [alert title=”منتشر کنید!!!!” type=”alert-warning”]کپی این مطلب با ذکر منبع بلامانع است[/alert]
تبلیغات (درصورت تمایل برای مشاهده کلیک کنید) !!!

درباره نویسنده

فعلا مشغول مطالعه و یادگیری هستم ........

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *