مقدمه ای بر استرس

مقدمه ای بر استرسReviewed by میر مهدی جعفری on Nov 3Rating: 5.0مقدمه ای بر استرس
تبلیغات (درصورت تمایل برای مشاهده کلیک کنید) !!!
summer97off

چگونه استرس (فشار روحی) و تنش را کاهش دهیم؟

زندگی در دورۀ متمدن امروزی مملو از استرس و فشار روانی است. ما در محیط کار و ورزش، با دیگران یا حتی دوستان خود به رقابت می‌پردازیم. ما سعی می‌کنیم که در وقت خود صرفه­ جویی کنیم و تا جایی که می‌توانیم پول به دست آوریم و خانه و اتومبیل و وسایل خانگی و غیره بخریم یا به مسافرت برویم و بعد از کار و فعالیت و خستگی بسیار، به استراحت بپردازیم.

مقدمه ای بر استرس
مقدمه ای بر استرس

چه چیز موجب می‌شود دچار استرس (فشار روانی) شویم؟

علائم استرس:

آیا اخیراً علائم زیر را در خود یا دوست خود مشاهده کرده ­اید؟

تندخویی و زودخشمی – گوشه­ گیری از اجتماع – بهانه ­گیری – بی­ اشتهایی – افسردگی و غم – پرخوری

سوء ظن و بدگمانی – بی­ خوابی – تردید و بی­تصمیمی – مشروب­خواری – تحریک­پذیری – نگرانی

سیگار کشیدن – پریشانی و ناآرامی – عدم تمرکز -تنش و تشویش

چه چیز باعث استرس می‌شود؟

عدۀ زیادی از مردم به‌جای آنکه به علت اصلی نگرانی و اضطراب بپردازند سعی می‌کنند خود را از نشانه ­های استرس و نگرانی رهایی بخشند. مثلاً قرص مسکّن یا قرص خواب می‌خورند یا به اقدامات دیگری متوسل می‌شوند تا نشانۀ استرس را از بین ببرند. اما تنها روش صحیح و مؤثر برای متوقف کردن استرس این است که علت بروز آن را جستجو کنیم. البته شما ممکن است قادر نباشید عامل بروز استرس را از بین ببرید ولی شناخت آن احتمالاً به شما کمک می‌کند تا بر فشار روانی خود غلبه کنید.

عامل بروز استرس ممکن است بیماری یا مرگ یکی از نزدیکان، یا مشکلات مالی، و یا از دست دادن شغلتان باشد و شما احتمالاً نتوانید هیچ کاری در این زمینه انجام دهید. شاید هم عامل استرس­ زا در وجود خودتان باشد. مثلاً مجبور به انجام کاری شده­ اید که اصلاً دوست ندارید آن را انجام دهید، یا راجع به کسی یا چیزی دچار احساسات متضاد هستید و نمی‌دانید چه‌کار کنید.

در این‌گونه مواقع سعی کنید با خودتان صادق باشید و همان کاری را که احساس می‌کنیم درست است انجام دهید. صحبت کردن با دیگران راجع به موضوع نیز می‌تواند به شما کمک کند.

گاهی اوقات در زندگی شرایطی پیش می­ آید که احساس یأس و نومیدی می‌کنیم. در چنین مواقعی سعی کنید واقع­ بین باشید. همۀ جنبه ­های منفی و مثبتِ قضیه را مشخص کنید و خصوصیات و ویژگی­های خود را نیز ارزیابی کنید و آنگاه با حقایق روبرو شوید.

شاید احساس ضعف، شکست، عدم لیاقت، یا گناه می‌کنیم. یک‌بار دیگر سعی کنید واقع­ بین باشید. ممکن است این احساس شما درست بوده و حقیقت داشته باشد! اما این احتمال هم هست که چنین احساسی، آن‌قدرها هم که فکر می‌کنیم جدی نباشد. ثانیاً این امکان وجود دارد که برداشت شما اشتباه بوده باشد و اصلاً تقصیر شما نباشد و خطا از دیگران باشد. آیا بهتر نیست موقعیت را از زاویۀ دیگری بنگرید و خیلی ساده بگویید: “هی، اوضاع می‌توانست خیلی بدتر از این باشد!” یا “خوب، شاید اینطوری بهتر باشد.”

شاید چند مشکل مختلف دارید، سعی کنید آن‌ها را از هم جدا کنید و یکی ­یکی و به‌طور جداگانه با آن‌ها روبرو شوید. شاید هم احساس می‌کنید مسئولیت‌هایی که به عهده گرفته ­اید بیش‌ازحد است. سعی کنید برای انجام بعضی از آن‌ها از دیگران کمک بگیرید یا از برخی از آن‌ها سلب مسئولیت کنید. گاهی اوقات تصور می‌کنیم اگر آن چیزی را که فکر می‌کنیم خیلی مهم است انجام ندهیم آسمان به زمین می‌رسد و زندگی متوقف می‌شود، ولی اینطور نیست.

گاهی اوقات هم علت بروز استرس می‌تواند به این دلیل باشد که کاری را دارید انجام می‌دهید برخلاف تمایل طبیعی­تان است. لحظه ­ای بیندیشید که آیا ارزش دارد؟

شاید هم به خاطر ترس‌هایی که شناخت کافی از منشأ آن‌ها ندارید دچار استرس می‌شوید. آیا بهتر نیست ببینید ترستان منطقی است یا نه؟

چند توصیه

امتحان کنید ببینید کدام یک از این ده توصیه، بیش از بقیه می‌تواند شمارا در خلاصی یافتن از استرسی که بدان دچار هستید یاری کند:

1فرض کنیم به مشکلی گرفتار آمده­اید و در همین رابطه دچار استرس شده­اید. فکر کنید ببینید بدترین چیزی که در این رابطه ممکن است برایتان اتفاق بیفتد چیست؟ سپس فکر کنید ببینید بدترین اتفاقی که ممکن است در زندگی برایتان اتفاق بیفتد چیست؟ اکنون این دو مصیبت را باهم مقایسه کنید. آیا مصیبت اول در مقایسه با مصیبت دوم جدی به نظر می‌رسد یا نه؟

2به آن چیزی که باعث نگرانی‌تان شده به‌عنوان یک مشکل نگاه کنید. بعد به‌جای اینکه فقط نگران و مضطرب باشید سعی کنید برای رفع مشکل یک کاری انجام دهید.

3 یک کاری انجام بده! خیلی از اوقات تصمیم گرفتن و کاری انجام دادن (حتی اگر بهترین تصمیم ممکن نباشد) بهتر از بیکار نشستن و غصه خوردن است.

4 قبل از آنکه اوضاع بدتر شود یک کاری بکن!

5 مشخص کن ببین چه چیزی می‌تواند استرس را کاهش بدهد و چه چیز نمی‌تواند. سپس در همین رابطه دست به کار شو.

6خودت را به چیز دیگری که به آن علاقه داری مشغول کن. این کار احتمالاً بار مشکل را کاهش خواهد داد.

7فکر کن ببین برای خودت چه چیز مهم است. زیاد راجع به این موضوع نگران نباش که دیگران ممکن است چه واکنشی نشان دهند.

8راجع به مشکل خود باکسی صحبت کن و تا می‌توانی سعی کن واقع­بین باشی. این‌قدر از زمین و زمان شکایت نکن!

9وقتی که همۀ تلاش خود را برای حل مشکل انجام دادی و باز هم شکست خوردی، سعی کن با واقعیت کنار بیایی و با آن زندگی کنی. حداقل حالا میدانی که همۀ سعی و تلاش خودت را کرده­ای.

10حداقل بعضی از اوقات سعی کن به چیزهای خوبی که در زندگی داری یا کارهای خوبی که کرده­ای فکر کنی تا از این طریق روحیه بگیری.

چند ضرب­ المثل قدیمی برای کسب شادی

انسان از آغاز هستی خود بر کرۀ زمین همیشه دچار مشکلاتی بوده است و ضرب‌المثل‌ها درواقع چکیده­ای از راه حل‌هایی هستند که حاصل خرد جمعی مردم بوده و قدمتی هزاران ساله دارند. ضرب‌المثل‌های زیر را بخوانید و ببینید کدامیک از آن‌ها برای بشر امروزی همچنان مفید هستند و می‌توانند استرس و فشار روانی را در زندگی ما کاهش دهند. نظر شما راجع به آن‌ها چیست؟

فردا روز دیگری است

سیلی نقد، به از حلوای نسیه.

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است

تو نیکی میکن و در دجله انداز  <——————–>  که ایزد در بیابانت دهد باز

کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من.

دوصد گفته چو نیم کردار نیست.

در بخشش لذتی است که در انتقام نیست.

پشیمانی سودی ندارد

کسی که می‌جنگد و فرار می‌کند ممکن است زنده بماند تا در روز دیگر بجنگد.

بهترین چیزها در زندگی مجانی هستند.

دست بالای دست بسیار هست.

پا روی دم شیر مگذار.

هر جا روی آسمان همین رنگ است

ماهی را هر موقع از آب بگیری تازه است.

تبلیغات (درصورت تمایل برای مشاهده کلیک کنید) !!!
summer97off

درباره نویسنده

    مطالب مرتبط

    نظر بدهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.